Előnyök

A ponton hajó tökéletes választás akár kisgyerekes családoknak is
Egy hagyományos hajóhoz képest lényegesen nagyobb a „küzdőtér” ahol a gyerekek szabadon garázdálkodhatnak anélkül, hogy veszélybe kerülnének. A hajó stabil és nagyon könnyű megmártózni róla egy megfelelő fürdőlétra segítségével. Ha egy kicsit költeni is hajlandók vagyunk opcionálisan akár felfújható gumicsúszdát is szerelhetünk az oldalára strandoláskor. Ha kicsit nagyobbak a gyerekek természetesen lehet fánkozni, banánozni vagy ha még nagyobbak akár síelni vagy wakeboardozni is.

A ponton hajó horgászhajónak és húzóhajónak is megfelelő
Hajóvásárláskor általában megkérdezik az embert, hogy mire szeretné használni. Erre a válasz legtöbbször, hogy egy kicsit mindenre. A profi vízisí hajók nincsenek igazán felkészülve a horgászok kiszolgálására és fordítva, a horgász hajók nem igazán alkalmasak húzóhajónak. A ponton hajóval (bizonyos kompromisszumok elfogadása mellett) mindkettőt szabadon élvezhetjük. Az általában 12 személyes hajókon van elég hely ember és eszköz (vízisí, fánk, wakeboard) számára egyaránt és egy megfelelő méretű motorral az átlagos feladatokat simán ellátja. Horgászatra is nagyszerű, hiszen könnyedén mozoghatunk a fedélzet bármely pontján, illetve rengeteg tárolási lehetőségünk van pl. az ülések alatt. Egyes modellekhez opcionálisan rendelhető pl. levegőztetővel ellátott víztartály a halak számára amik így akár többnapos horgásztúrát is kibírnak élve.

Karbantartás és tartósság
A ponton hajók úszó testei általában alumíniumból vannak. Ezek kevésbé sérülékenyek mint a műanyag hajótestek, illetve egy esetleges sérülést is egyszerűbb helyrehozni. A ponton hajó felépítésének köszönhetően, ha kicsit leharcolt is lesz 5-10 év használat után, viszonylag könnyű és nem is túlságosan költséges felújítani, kicserélni a hajó teljes bútorzatát. Akár színt és stílust is válthatunk egy ilyen felújításnál így az az érzésünk lesz, hogy egy teljesen új hajót vásároltunk, töredéke költségből.

Kényelem
Ha csak egyetlen egy előnyös tulajdonságát lehetne kiemelni a ponton hajóknak az minden bizonnyal a mindenek felett álló kényelem lenne. Egy átlagos méretű 20 lábas hajó esetén durván 15 m2 kényelmes bőrkanapéval ellátott sík fedélzet áll rendelkezésünkre aminek a teljes területén szabadon mozoghatunk. Nem hiába hívják a ponton hajókat úszó nappalinak. A kiegészítő extrákkal pedig még élvezetesebbé tehetjük a hajókázásunkat. Van aki bárpultot szerel fel, van aki grill sarkot, csúszdát stb. Természetesen a komfort érzethez nagyban hozzájárul a hajó alapvető stabilitása. Erős szélben vagy nagy hullámoknál ez a stabilitás és komfortérzet nyilvánvalóan csökken. Ha biztonságosabbnak látjuk ilyenkor célszerű elindulni a kikötő felé, hogy ha valóban vihar jönne azonnal ki tudjunk kötni.
A kényelemhez tartozik a jó pakolhatóság is, köszönhetően a rengeteg praktikus tárolórekesznek. Könnyedén el lehet tüntetni akár 10-12 ember cuccát is amik nem feltétlenül szükségesek a teljes út során, így lényegesen rendezettebb körülmények között hajózhatunk.

Hátrányok

A ponton hajók nem a sebesség ördögei
Legalábbis egy átlagos ponton hajó egész biztos, hogy nem. Egy 20-25 láb hosszú 90 LE-s hajó max 40-50 km/h sebességre képes. Ez a sebesség egyébként bőven elég mindenre. Különböző vízisportokra és túrázásra egyaránt. Természetesen a 3 úszótesttel rendelkező és több száz lóerővel meghajtott ponton hajók akár 100 km/h feletti sebességre is képesek.

Viharos időben nem teljesít jól a ponton hajó
Amennyire stabil nyugodt körülmények között annyira bizonytalanná válik viharban és erős hullámzás esetén. Ilyenkor lehetőség szerint minél hamarabb ki kell kötni a legközelebbi kikötőben. Nem csak a nagy hullámok jelentik a veszélyt hanem az erős szél is ami egy hagyományos hajóhoz képest lényegesen nagyobb felületen éri a ponton hajót jelentősen megnehezítve így az iránytartást, a kikötést vagy a kisólyázást.

Speciális hullám forma
Ez talán sokakat egyáltalán nem érdekel de akik gyakran használják vízisíre vagy wakeboardra a hajójukat bizony ez is egy fontos szempont. A ponton hajóknál köszönhetően a két vagy három úszótestnek szélesebb és laposabb hullámok alakulnak ki. Sokan azért nem szeretik mert a különböző trükköket, ugrásokat sokkal nehezebb kivitelezni az ilyen típusú hullámokon.

Kezelhetőség, irányíthatóság
A hagyományos V testű sporthajókhoz képest kevésbé fordulékony és kevésbé jól manőverezhető szűk helyeken. Szél és hullámzás esetén ez különösen így van. Egy 20-25 lábas hajónak lassú előremenetben kb. 8-9 méter lehet a fordulóköre. Természetesen ez akkor igaz, ha folyamatosan előremenetben hajtjuk végre a fordulást. Megfelelő technikával, váltogatva az előre és hátramenetet a ponton hajóval is meg tudunk szinte helyben fordulni, ha ez szükséges.

A külmotor hangja
Van akit a belmotoros sporthajókhoz képest kicsit közvetlenebb motorhang esetleg zavar. Ez persze nagyban függ a külmotorunk típusától, méretétől és állapotától. Egy 30 éves 100LE feletti kétütemű motor bizony olyan mintha egy helikopter repülne közvetlenül felettünk, ott egymás hangját se nagyon hallani. Nem beszélve a fogyasztásról és a fokozott környezetszennyezésről. A mai modern négyütemű külmotorokat azonban össze sem lehet hasonlítani ezekkel az ősrégi szörnyekkel. Először is rendkívül halkak. Alapjáraton azt sem hallani, hogy jár a motor de még maximum gáz esetén sem bántóan hangos és nyugodtan tudnak az utasok beszélgetni. Másodszor a fogyasztása töredéke egy régi kétütemű motorénak. Egyáltalán nem mindegy, hogy óránként 5-10 liter üzemanyagot használunk el vagy 50 litert. Akinek még belefér a költségvetésbe mindenképpen azt javasoljuk, hogy új vagy újszerű modern négyütemű külmotort vásároljon hajójára.

Hajókirándulás a Tisza-tavon 12 személyes pontonhajóval

Tagged on:             

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.