A Balatonfüred-Balatonföldvár szakaszt tettük meg egészen friss kisgéphajóvezetői engedéllyel a zsebünkben, a tihanyi szoroson keresztül, így a megszerzett ismeretek begyakorlására mindez remek alkalomnak ígérkezett. (Az általunk megismert bérlési lehetőségekről az élménybeszámoló végén írok).

“Honlapunkon új rovatot indítunk Élménybeszámolók címmel. Itt elsősorban azokat az írásokat, képeket, videókat tesszük közzé melyet volt tanulóink a Kapitány Hajós Klub tagjai készítettek már végzett kapitányként a saját hajós élményeikről, kalandjaikról szerte a nagyvilágban. Minden a hajózással kapcsolatos tanulságos vagy érdekes veletek megtörtént esetet, amit szeretnétek megosztani velünk és másokkal is küldjétek el az info@kapitanyhajosiskola.hu e-mail címünkre. Lehet kép vagy videó és néhány sor, amiben leírjátok, hogy hol hajóztatok, mivel hajóztatok és mik voltak a tapasztalatok. – kapitanyhajosiskola.hu”

Utunk során volt alkalmunk nem kevés jellel találkozni (kardinális jelek, különálló veszélyes hely, speciális (körülhatárolt) terület, egymólós, többmólós kikötők), egyszóval az egységnyi területre eső HSZ-ban tanult jelzések száma itt vitte a prímet…
Ezen kívül a forgalom sem volt elhanyagolható (sőt, a szezon elejéhez képest meglepően nagy volt), természetesen rengeteg vitorlás közlekedett, egy-két (villany, ill. közfeladatos) motoros, illetve sétahajó, tehát nagyon kellett figyelni. Az utolsó pillanatban (a nagy hajóforgalom és a friss jogsi okán gyakorlási lehetőségként) kibérelt kapitány is (jópofa fazon) nagyrészt a forgalmi helyzetekből adódó nehézségek/tétovázás esetén volt segítség. Ami újra megerősített tanulság volt: mindig figyeljük a forgalmat 360 fokban (erre figyelmeztetésként szolgált az oldalról/hátulról nagyobb sebességgel érkező Jókai sétahajó…), illetve ha eldöntöttük a legoptimálisabbnak tűnő irányt/manővert, akkor tartsuk is, azaz legyen kiszámítható és határozott a mozgásunk (erre példa volt két szemből egymás mellett érkező vitorlás, a meglepettség után irányt tartva a kettő közt elhaladhattunk). Volt egy borzasztóan gyors versenykatamarán is motoros kísérettel, ott a bérkapitány átvette az irányítást, és teljes tolóerővel kitért előle, így is épp elhaladtak mögöttünk – korlátozott manőverezőképesség, de motorosokat megszégyenítő sebesség – félelmetes volt!!
Ezen kívül a kikötő felé haladva érdemes volt figyelni a hullámzást, és elkerülni, hogy pont oldalba kapja a hajót (ahogy ezt a tanfolyamon is hallhattuk).
A kikötői manővereknél sajnos a kapitány átvette az irányítást (anyagi felelőssége okán), de a hajó méretei ellenére nagyon jól manőverezhető volt: volt orrsugárkormány, illetve kétmotoros volt, így a két motort ellenkező irányba meghajtva gyakorlatilag saját tengelye körül megfordult.

Hajózás elektromos hajóval a Balatonon

Ami fontos tanulság volt még, az speciálisan a hajó elektromos mivoltából eredt: a hajó inkább kényelmes vitorlástempót hoz, ami nem is baj, illetve az elméleti hatótáv (5-8km/óránál 8 óra) radikálisan lecsökkenthető (12-15km/óránál 1-2 óra), nekünk épp kibírta a Füred-Földvár távot (erős szélben, és sokszor nagyobb sebességgel), Földváron tölteni kellett, visszaérve Füredre pedig az egyik motor akkupakkja le is merült, tehát egy motorral mentünk, még jó, hogy akkor szélcsend volt, visszaértünk (Földváron tölthettük volna kicsit tovább). Mivel az akksi teljes lemerítése esetén kaucióvesztés járna, így első „elektromos” tapasztalatként hasznos volt, hogy végül fogadtunk bérkapitányt (ilyenkor övé a felelősség)…. Elismerte, hogy az egyik akkupakk már kevésbé erős, ezt ha kapitány nélkül béreljük a hajót, tisztázni kell előre, illetve kis távokat eltervezni, rátöltésekkel. Ettől a hajózás élménye nem csorbul, a Balaton egyébként sem az eszeveszett tempójú cikázásra hív…
Tihany alatt még a horgonyzást is kipróbáltuk, az elektromos horgonnyal gyerekjáték volt, mindössze a fokozatos „adagolásra” kellett ráérezni és figyelni.

Itt béreltük a kipróbált hajót (még épp szezonon kívül, két családnak egész korrekt áron, balatonfüredi bázissal, a hajó magyar gyártmány):
http://elyacht.hu/hu/flotta/wia-345-elektromos-motoros-yachtok

Itt is lehet bérelni egy másik elektromos típust (ezt nem próbáltuk, csak megnéztük a helyszínen, ez lengyel hajó, talán családoknak jobb elrendezéssel, hasonló áron, hasonló kapacitással/menetparaméterekkel, alsóörsi bázissal):
http://pannon-yacht-charter.hu/vitorlasberles-suncamper-30/
http://www.pannon-yacht-charter.hu/arlista/

Illetve van a Balatonon egy kis magyar elektromos hajó, Alibi a neve, csak napi 24.000ft, Balatonszemesről:
http://www.szallasavizen.hu/gallery.php?boatID=6
http://www.szallasavizen.hu/boats.php?boatID=6
Itt lehet érdeklődni: (20)9389026
Ez egy kisebb, de mindennel felszerelt hajó.

Jó feltöltődést a jól feltöltött hajókkal!!

Orcsik Róbert – Kapitány Hajós Klub Tag – 2017. május

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.