Ha valaki vezetett már motorcsónakot, minden bizonnyal felfigyelt egy a hajócsavar forgási irányából adódó érdekes jelenségre. A hajócsavar forgása során nem csak előre és hátrafelé irányuló mozgást fejt ki a hajóra, hanem oldalra is mozdítja azt. Ezt kerékhatásnak, csavarhatásnak vagy propeller hatásnak is hívják. Úgy magyarázható a jelenség, mintha a hajócsavar, mint egy kerék a vízfenéken akarna gördülni a hajó hossztengelyére merőleges irányba. Ez a jelenség hátramenetben még erőteljesebben érezhető. Ha a hajó álló helyzetből hátramenetbe indul, akkor először a hajófar mozdul meg oldalirányba és csak utána indul meg hátra. Ha ismerjük a hajócsavarunk forgási irányát ez nagyban segíthet a hajó manőverezésében, pl. segítheti az iránytartást. Tehát jobb forgású hajócsavarnál (a legtöbb hajócsavar előremenetben jobbra forog) hátramenetben a hajó fara balra tér ki.

Tagged on:     

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.