Vízbőlmentés különböző fajtái vitorlás kishajóval

A sikertelen gyakorlati vizsgák 90 %-a a nem megfelelően végrehajtott vízbőlmentés miatt következik be ezért nagyon fontos, hogy először elméletben majd gyakorlatban mindenki alaposan készüljön fel.

„Mellesleg” életet is menthetünk vele!

A vízből mentésnek számos lehetséges módja létezik.
Ami mindegyikben közös:
– először is adjunk hálát az égnek, hogy nem mi estünk a vízbe 🙂
– ember a vízben – Man overboard (kiáltjuk)
– ha van GPS a hajón azonnal nyomjuk meg a MOB gombot, ezzel megjelölve a vízbeesés helyét, illetve dobjunk egy mentőpatkót a vízbe
– ha a kapitányon kívül van plusz egy fő a hajón, ő állandóan tartsa a szemét a vízbeesetten és mutasson is az irányába
– a lehető legkevésbé távolodjunk el a vízbe esett személytől
– a kiemelés a hajó szél felőli oldalán történjen (egyes nézetek szerint szél alatti oldalán)

A következő videóban három különböző kameraállásból mutatják be a vízbőlmentés egyik legelterjedtebb változatát a 8-as fordulóval történő vízbőlmentést („MOB – Figure eight turn”) ami tulajdonképpen minimális eltéréssel az itthon is rendkívül népszerű Q fordulóval történő mentésnek felel meg.
Először negyed szélben megy a hajó a kiesés pillanatában, a második verziónál pedig háromnegyed szélben. Ezt a két verziót mutatják három különböző kameraállásból. A lényeg, hogy mind a két esetben egyből fél szélbe áll (beam reach), megy pár hajóhosszt, utána csinál egy gyors fordulót, majd egyből ejti a hajót, majd újra felluvol és végül kiment.

A Q fordulós vízből mentéshez képest a különbség az, hogy függetlenül a kiindulási iránytól a vízbeesés után azonnal fél szélbe áll a hajó, míg a Q fordulónál a kezdeti iránytól függően ejtik háromnegyed szél felé vagy maradnak háromnegyed szélben a manőver kezdeténél.
Egyértelmű előnye a fél szélbe állásnak, hogy ha túlságosan eltávolodunk a vízbeesett személytől, esetleg elveszítjük a szemkontaktot akkor is tudjuk, hogy ha megfordulunk és fél szélben haladunk visszafelé akkor jó eséllyel újra megtaláljuk.
Mindkét módszer előnye, hogy elkerüli a rossz időben különösen veszélyes és gyakran borulással végződő halzolást.

Vízbőlmentés Q fordulóval és halzolással

A müncheni manőverből fejlesztették ki az úgynevezett Quick stop manővert melynek lényege, hogy a vízbeesés után azonnal fordul, hogy a lehető legközelebb maradjon az emberhez. Forduláskor a fockvitorla marad a helyén így beggelve segíti a fordulást.

A quick stop egy másik módszere szerint a bumot behúzzák középre, így az esetleg egyedül maradt kormányosnak nem kell a vitorla állítással bajlódnia csak kormányoznia kell a hajót.

 

Szél felőli vagy szél alatti oldal?
Mindkettőre vannak érvek és ellenérvek.

Kivétel előnyei szél felőli oldalon :
Erős szélben és hullámzásban a vízben lévő ember automatikusan elfordul a széltől vagyis a közeledő hajó felé néz, ezáltal jobban segíti a mentés folyamatát
A kormányos részéről jobb rálátás a vízben lévőre

Kivétel előnyei a szél alatti oldalon:
A hajó megvédi a széltől és a hullámoktól a vízben lévő embert és megkönnyíti a kivételt (a legfőbb ellenérvek ez ellen a módszer ellen, hogy a hajó rásodródhat a vízben lévőre)
Sokkal könnyebb mentőpatkót dobni mint széllel szemben
Persze egy jó kapitány képes mindkét oldalon kimenteni a bajba jutottat. A tényleges módszert mindig a körülmények határozzák meg. (időjárás, legénység, hajó típusa stb.)

A lényeg természetesen minden esetben a megelőzés.
Mindent meg kell tennünk azért, hogy ne történjen meg a baj de ha mégis akkor érjen minket felkészülten.
Ezért a lehető legtöbbet kell gyakorolni a vízbőlmentés összes ismert formáját.

Tagged on:                             

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.