A jelenleg érvényben lévő előírások szerint a mentőmellény a kötelező felszerelés részét képezi, tehát minden kisgéphajón és vitorlás kishajón annyi mentőmellénynek kell lennie ahány személyes a hajólevél szerint a hajó. A mentőmellényeknek meg kell felelni bizonyos szabványoknak és előírásoknak.
Különböző típusú mentőmellények
Léteznek mentőmellények és úgynevezett úszást segítő mellények. Ezek általában 50-70N felhajtóerővel rendelkeznek, segítenek a vízfelszínen maradni de használatuk úszástudást igényel, míg a mentőmellény a hátára fordítja és a fejét kitartja a vízbe esett személynek, hogy eszméletlen állapotban is tudjon lélegezni. Létezik szivacsos és a felfújható mentőmellény. Mindkét fajta egyaránt hatékony de a felfújható rendszeres használatra is javasolt, mert nagyobb mozgásszabadságot biztosít.
Bár erre vonatkozóan nincs pontos előírás de a mentőmellényeket értelemszerűen könnyen hozzáférhető helyen célszerű tárolni. Ha úgy gondoljuk, hogy bármi miatt indokolt azonnal vegyük fel és kérjük meg erre a hajón tartózkodó többi személyt is. Van olyan amikor a hajózás első percétől az utolsóig viseli a teljes legénység pl. a vitorlás versenyeken. Ilyenkor a felsőruházaton és a trapézmellényen célszerű viselni.
CE biztonsági szabványok
Az Európában kapható mentőmellényeknek meg kell felelniük bizonyos előírásoknak és szabványoknak. A CE jelzés feltüntetése bizonyítja, hogy a terméket tesztelték és jóváhagyták.
Minden szabvány tartalmazza a Newtonban megadott (N) felhajtóerőt és az eszméletlen áldozat számára szabad légutakat biztosító hátára fordítás jóváhagyott adatait. 10 Newton 1,01 kg felhajtóerőnek felel meg.
Ha mentőmellényt vásárolunk, a címkét mindenképpen ellenőrizzük. A mentőmellények az ISO 12402 szabvány szerint kell, hogy készüljenek. A felhajtóerő alapján növekvő sorrendben:
– 12402-4 = 100 N-ra (javasolt védett vízen)
– 12402-3 = 150 N-ra (javasolt nyíltvízen, viharos időben)
– 12402-2 = 275 N. (javasolt nyíltvízen, szélsőséges időjárási körülmények között)
Tehát a címkén kötelezően fel kell, hogy legyen tüntetve a CE jelzés, az ISO szabvány szám, valamint a felhajtóerő Newton-ban megadva. Ha ezek közül bármelyik hiányzik azt a hatóság nem fogadja el életmentő eszközként és egy esetleges ellenőrzés során büntetésre számíthatunk.
Kevesen tudják de a mentőmellények általában aszimmetrikus kialakításúak. Egyik oldalon vastagabb a szivacs réteg mint a másikon. Ennek a speciális kialakításnak köszönhető, hogy a bajba jutott személyt a hátára fordítja. A mentőmellények fel vannak továbbá szerelve fényvisszaverőkkel és síppal is ami tovább segítheti a mentési folyamatot.
Rengeteg féle mentőmellény létezik a piacon, amik nem csak kialakításukban de árukban is nagyon különböznek. 5-től akár 50 ezer Ft-ig is mozoghat az áruk. Azt kell megfontolnunk, hogy döntően milyen körülmények között használjuk majd a mellényt. Ha a hajózás aktívabb formáját űzzük pl. versenyvitorlázunk ahol a szabad és kényelmes mozgás elengedhetetlen akkor nem is kérdés, hogy akár több tízezer forintot is megér egy jó minőségű automata mentőmellény.
Ha viszont ez nem szempont és tényleg csak egy esetleges vészhelyzet esetén kerülne elő a tárolórekeszből akkor tökéletesen megfelel a célnak a hatósági előírások szerint elfogadott de lényegesen olcsóbb 5-10 ezer forintos mentőmellény is hiszen életmentésre tökéletesen alkalmas az is. Az ártól függetlenül amire mindenképpen figyeljünk vásárláskor az a megfelelő méret. Ha túl nagy a mellény a vízbe eséskor könnyen kicsúszhatunk belőle, ha túl kicsi akkor pedig nem tudjuk megfelelően becsatolni és szintén fennáll a veszélye, hogy elhagyjuk a mellényt vagy egyszerűen kevésnek bizonyul a felhajtóerő. A lényeg, hogy a hajón mindig legyen kéznél megfelelő minőségű és kellő mennyiségű életmentésre valóban alkalmas mentőmellény.