A jelenleg érvényben lévő előírások szerint a mentőmellény a kötelező felszerelés részét képezi, tehát minden kisgéphajón és vitorlás kishajón annyi mentőmellénynek kell lennie ahány személyes a hajólevél szerint a hajó. A mentőmellényeknek meg kell felelni bizonyos szabványoknak és előírásoknak.

Különböző típusú mentőmellények
Léteznek mentőmellények és úgynevezett úszást segítő mellények. Ezek általában 50-70N felhajtóerővel rendelkeznek, segítenek a vízfelszínen maradni de használatuk úszástudást igényel, míg a mentőmellény a hátára fordítja és a fejét kitartja a vízbe esett személynek, hogy eszméletlen állapotban is tudjon lélegezni. Létezik szivacsos és a felfújható mentőmellény. Mindkét fajta egyaránt hatékony de a felfújható rendszeres használatra is javasolt, mert nagyobb mozgásszabadságot biztosít.
Bár erre vonatkozóan nincs pontos előírás de a mentőmellényeket értelemszerűen könnyen hozzáférhető helyen célszerű tárolni. Ha úgy gondoljuk, hogy bármi miatt indokolt azonnal vegyük fel és kérjük meg erre a hajón tartózkodó többi személyt is. Van olyan amikor a hajózás első percétől az utolsóig viseli a teljes legénység pl. a vitorlás versenyeken. Ilyenkor a felsőruházaton és a trapézmellényen célszerű viselni.

CE biztonsági szabványok
Az Európában kapható mentőmellényeknek meg kell felelniük bizonyos előírásoknak és szabványoknak. A CE jelzés feltüntetése bizonyítja, hogy a terméket tesztelték és jóváhagyták.
Minden szabvány tartalmazza a Newtonban megadott (N) felhajtóerőt és az eszméletlen áldozat számára szabad légutakat biztosító hátára fordítás jóváhagyott adatait. 10 Newton 1,01 kg felhajtóerőnek felel meg.

Ha mentőmellényt vásárolunk, a címkét mindenképpen ellenőrizzük. A mentőmellények az ISO 12402 szabvány szerint kell, hogy készüljenek. A felhajtóerő alapján növekvő sorrendben:
– 12402-4 = 100 N-ra (javasolt védett vízen)
– 12402-3 = 150 N-ra (javasolt nyíltvízen, viharos időben)
– 12402-2 = 275 N. (javasolt nyíltvízen, szélsőséges időjárási körülmények között)

Tehát a címkén kötelezően fel kell, hogy legyen tüntetve a CE jelzés, az ISO szabvány szám, valamint a felhajtóerő Newton-ban megadva. Ha ezek közül bármelyik hiányzik azt a hatóság nem fogadja el életmentő eszközként és egy esetleges ellenőrzés során büntetésre számíthatunk.
Kevesen tudják de a mentőmellények általában aszimmetrikus kialakításúak. Egyik oldalon vastagabb a szivacs réteg mint a másikon. Ennek a speciális kialakításnak köszönhető, hogy a bajba jutott személyt a hátára fordítja. A mentőmellények fel vannak továbbá szerelve fényvisszaverőkkel és síppal is ami tovább segítheti a mentési folyamatot.

Rengeteg féle mentőmellény létezik a piacon, amik nem csak kialakításukban de árukban is nagyon különböznek. 5-től akár 50 ezer Ft-ig is mozoghat az áruk. Azt kell megfontolnunk, hogy döntően milyen körülmények között használjuk majd a mellényt. Ha a hajózás aktívabb formáját űzzük pl. versenyvitorlázunk ahol a szabad és kényelmes mozgás elengedhetetlen akkor nem is kérdés, hogy akár több tízezer forintot is megér egy jó minőségű automata mentőmellény.

Automata mentőmellény
Automata mentőmellény ami vízbe eséskor a sűrített levegős patronok segítségével automatikusan felfújódik.

Ha viszont ez nem szempont és tényleg csak egy esetleges vészhelyzet esetén kerülne elő a tárolórekeszből akkor tökéletesen megfelel a célnak a hatósági előírások szerint elfogadott de lényegesen olcsóbb 5-10 ezer forintos mentőmellény is hiszen életmentésre tökéletesen alkalmas az is. Az ártól függetlenül amire mindenképpen figyeljünk vásárláskor az a megfelelő méret. Ha túl nagy a mellény a vízbe eséskor könnyen kicsúszhatunk belőle, ha túl kicsi akkor pedig nem tudjuk megfelelően becsatolni és szintén fennáll a veszélye, hogy elhagyjuk a mellényt vagy egyszerűen kevésnek bizonyul a felhajtóerő. A lényeg, hogy a hajón mindig legyen kéznél megfelelő minőségű és kellő mennyiségű életmentésre valóban alkalmas mentőmellény.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.